خانه / دینی / چرا داستان “حر” ‌بهترین راه نجات آدمی‌ است + فیلم

چرا داستان “حر” ‌بهترین راه نجات آدمی‌ است + فیلم

به گزارش اخبار مذهبی مصلی به نقل از  خبرگزاری تسنیم از اراک، بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرز و بوم در عرصه نبرد و شهادت، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت خون رنگ عاشورا است.

امام خمینی(ره) با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی را در دل‌ها به تلاطم درآورد و معظم‌له توانستند انقلاب اسلامی را با تکیه بر همین زلال معرفت، به پیروزی برساند و از این رو خود می‌فرمودند "انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود".

از این رو مقام معظم رهبری با نگرشی جامعه شناختی به مسئله عاشورا فداکاری و شهادت‌طلبی را در این واقعه، علت تامّه این جنبش می‌داند و آن را در مقایسه با سایر نهضت‌های اسلامی پیش و پس از آن، قیامی منحصر به فرد معرفی می‌کند و به نظر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، فداکاری یاران اباعبدالله(ع) سبب شد، عاشورا نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت، به الگویی جاودانه تبدیل شود.

در آستانه ماه محرم الحرام خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با برپایی حسینیه رسانه‌ای با حضور خطبا و مادحین اهل بیت(ع) ضمن بررسی ابعاد حادثه عاشورا، اهمیت و بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی و مقتل خوانی را به وهله اجرا درآورد.

در نخستین گفت‌و‌گو و برنامه رسانه‌ای با دعوت از "محمود قاسمی" از مداحان شناخته شده استان مرکزی مسائل مرتبط با عزاداری حسینی به بحث و بررسی گذاشته شد.

مشروح گفت‌و‌گو و مدیحه‌سرایی "محمود قاسمی" از مداحان شناخته شده استان مرکزی  در خبرگزاری تسنیم در زیر می‌آید:

تسنیم: با توجه به اینکه نقش مداحان در برانگیختن احساسات و عواطف مثبت دینی مخاطبان تاثیر زیادی دارد، رسالت مداحی چگونه تعریف می‌شود؟

قاسمی: وقتی در مجالس تاریخی و عزای حسینی مطالعه کنیم نقش مداحان صرفا برانگیختگی نبوده، یکی از وعده‌های خدا این بوده که گرمی عاشورا هیچوقت سرد نمی‌شود یکی از مصادیق آن هنر مداحی به مفهوم گرم نگهداشتن تنور عاشورا است، نقش مداحان زمینه‌سازی برای شور حسینی است، اگر صرفا برانگیختن عواطف بود در طول زمان تا این حد به آن پرداخته نمی‌شد.

 به ثواب مداحی مانند یک خط شعر خواندن و گرفتن اشک اشاره می‌شود رسالت عمده‌ای از امامت را شعرا به عهده گرفته‌اند در گذشته تفکیک خاصی بین مداح و شاعر وجود نداشته است، دعبل و کمیت نقش احیاء عاشورا را داشتند که نقش اصلی و رسالت مداحان است.

تسنیم: چند سال اخیر کمی محتوای اشعار در ذکر مصیبت برخی ذاکران دچار بی محتوایی شده، به نظر شما مداحان چطور باید آسیب و آفات این راه را بشناسند و با تکیه برعلم و آگاهی در شان اهل بیت عمل کنند؟

قاسمی: مداحی به تنهایی جمیع چند صفت شعر، موسیقی، روانشناسی صوت و لحن که کنار هم جمع شدند است، شاید کمی جفا باشد که حق به جانب راجب آسیب‌های مداحی صحبت کنیم به انصاف نزدیکتر است اگر درباره زیبایی شناسی مداحی و رشد آن بیشتر صحبت کنیم، در مورد مداحی‌های خاکستری بی تاثیر زمان طاغوت که در زمان 8 سال دفاع مقدس تغییر حالت داد و به مداحی اثرگذار جبهه و جنگ ارتقا پیدا کرده است.

دفاع مقدس حاصل همین عشق، مداحی و سینه زدن‌ها است در جایی که ما قافیه جنگ را باخته بودیم و تضعیف روحیه داشتیم و با مداحی در کربلای 4 مانند یک لجستیک قوی خط مقدم را احیاء می‌کنند، در گردنه‌ها و پیچ‌های خطرناک انقلاب مداحان نقش روشنگری را داشتند، 9 دی زائیده مجلس‌های امام حسین(ع) بود، شاید از نگاه برخی افراد همین اعمال از آسیب‌ و آفت محسوب شود و نام مداحی سیاسی بر آن بگذارند که البته رهبرمعظم نام زیبایی‌های مداحی بر آن گذاشتند.

زیبایی شناسی مداحی به این است که مداح ناظر بر موضوعات اجتماع و تاثیرگذارباشد، مداح باید نیاز جامعه را بشناسد و با آن همنوا شود، وقتی ما در یک مسیردر حال حرکت به نقطه بلندی هستیم ممکن است پایمان به سنگ و کلوخ هم بخورد نباید فقط عیوب کار را ببینیم، ممکن سبک‌های سخیف مداحی با شعر بی‌محتوا هم در کنار کارهای روبه رشد و با محتوا دیده شود ولی نمی‌تواند آسیب جدی به مداحی بزند.

بعضی در این درگاه با عظمت دنبال شهرت و نان هستند، وقتی در راه امام حسین(ع) دنبال امیال دنیوی باشیم در کنار آن به هر دست‌آویزی برای شهرت چنگ می‌زنیم، شعرهای غلو، شعرهای کفر، آهنگ سخیف، شعر بی محتوا، رفتاربی قاعده، هیئت‌های زاویه دار بی روحانیت از آفت‌ها محسوب می‌شود.

تسنیم: محتوای اشعار در ذکر مصیبت اهل بیت چقدر اهمیت داد؟

قاسمی: هنر در این زمینه به دودسته هنرشناور و هنر شناگر تقسیم می‌شود، هنر شناور بی‌هدف است و تعهد ندارد هر زمان مقتضی بر حسب زمان و مکان موجود کار می‌کنند، هنردر خدمت هنر شناور است، هنر شناگر هنر مدیریت شده متعهد است که مداحی هنر انقلابی محسوب می‌شود، مداحی آفت محسوب می‌شود که مداحی شناور باشد، مداحی بی‌هدف آسیب است که درآن نام شهید و روشنگری، دعوت به حجاب و معارف دین نیست.

شعری که در آن امر به معروف و نهی از منکر بود امام رضا(ع) عبای خود را به شاعرآن هدیه می‌‌داد، مداحی که ناظربر نیازهای اسلام و جامعه نباشد آفت است، رهبری هر بار تاکید می‌کنند که مداحی با ارزش و مورد توجه  است که درغالب شعرهایش نیازهای جامعه و امروزجوانان در راستای اغنای فکری باشد و شبهات آنان را برطرف کند.

تسنیم: ذاکران و مداحان اهل بیت به شکلی رسانه ملی و مذهبی محسوب می‌شوند، کدام نهاد صلاحیت اخلاقی، علم وآگاهی این منصب را برای افراد تایید و تعیین می‌کند و آیا نهاد نظارتی برفعالیت آنان وجود دارد؟

قاسمی: متولیان بخش‌نامه‌ای دارد ولی آنقدر موازی کاری در پی آن وجود دارد که کار خاصی انجام نمی‌شود و کسی خود را درگیر نمی‌کند، کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید سازمان بسیج مداحان هم هست و کا را به هم محول می‌کنند، شاید برای مداحی سازو کار مناسب در نظر گرفته نشده است، ما ساز و کار تشویق داریم ولی تنبیه و برخورد در نظر نگرفتیم، برای مثال سطح‌بندی مداحان، مراسم عباگذاری، تشویق مداحان نوجوان و پیشکسوت را داریم ولی در مواقع اشتباه توبیخ و یا ساماندهی درستی نداریم.

مقام معظم رهبری به بحث‌های فرهنگی آتش به اختیار اشاره فرمودند که امسال کلیدی ترین موضوع است جامعه ذاکرین از دیرباز آتش به اختیار هستند و دست روی دست نگذاشتند در عرصه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی مطالبه عموم را در جای خود انجام می‌دهند، در جامعه ذاکرین دغدغه ملی مذهبی همیشه وجود داشته است.

شهادت شهید حججی از بلندگوهای هیئات اعتلا پیدا کرد مانند واقعه عاشورا دارای وجه حماسی بود، حماسه از این منظرکه به قدم‌های پرغرور شهید حججی در حین رفتن به مقتلگاه افتخار می‌کنیم، پس در نتیجه جامعه‌ای که ذکر و ذاکری در آن زنده است آن جامعه، جامعه‌ای بی‌تفاوت، بی‌غیرت نمی‌شود چون همیشه پیام امام حسین(ع) در جامعه مانند خون در رگها درهم می‌جوشد.

تسنیم: قدری به مقتل سیدالشهدا(ع) بپردازیم، یکی از کسانی که در عاشورا فدای امام(ع) شد حربن ریاحی است، قدری درباره حر شدن حر بن ریاحی بگویید؟

قاسمی: طبق سند مقتل وقتی امام حسین (ع) به دو منزلی کوفه رسید با حر بن یزید و هزار سوار او برخورد کرد، سخنان بسیاری بین امام(ع) و حر بن ریاحی رد و بدل شد و در پایان امام حسین(ع) فرمود"حال که بر خلاف  دعوت‌نامه‌هایتان نظر دارید، من از مدینه که آمده‌ام بدانجا باز می‌گردم" ولی حر مانع شد و گفت "ای فرزند رسول الله، اکنون که از آمدن به کوفه(نزد عبیدالله) خودداری می‌کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه".

در این لحظه امام حسین (ع) به حر گفت مادرت به عزایت بنشیند و حر به سبب محبتی که نسبت به پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) داشت سکوت کرد و همین امر باعث نجات او شد.

تسنیم: چه شد حر بن ریاحی پس از این به جمع یاران امام(ع) پیوست؟

قاسمی: بعد از چند روز حر خود را نزد امام رسانید، ایستاد و عرض کرد ای پسر رسول خدا فدایت شوم من جلوی بازگشت شما به وطن را گرفتم و همراهت آمدم تا به ناچار در این سرزمین بمانید و من گمان نمی‌کردم که پیشنهاد شما را نپذیرند و به این سرنوشت دچارتان کنند و به خدا اگر می‌دانستم، هرگز به چنین کاری دست نمی‌زدم و من اکنون از آنچه انجام داده‌ام به سوی خدا توبه می‌کنم آیا توبه من پذیرفته است؟

امام فرمود: آری خدا توبه‌پذیر است از اسب فرود آی که حر در این حال به امام عرض کرد "در خدمت شما سواره بهتر می‌توانم عرض خدمت کنم تا پیاده، و فرود آمدن آخر کار من شهادت است."

پس از آنکه رحمت الهی شامل حال حر شد و به سپاه امام حسین (ع) پیوست همانند شیری غضبناک بر دشمن حمله کرد مدتی بدین نحو جنگید تا این‌که جماعتی از لشکر پسر سعد بر او حمله آوردند و شهیدش کردند.

وقتی امام حسین(ع) بر بالین او آمد در مرثیه‌اش خواند که به این معنا بود "تو به راستی آزاد مردی هستی همان گونه که مادرت تو را نام نهاده و تو آزاد مردی در دنیا و آخرت."

امام دست بر چهره‌اش کشید با دستمالی سر حر را بست و پس از عاشورا "بنی‌تمیم" او را در فاصله یک مایلی از محل دفن امام حسین(ع)‏ به خاک سپردند همانجا که قبر کنونی او است، بیرون کربلا در جایی که در قدیم به آن‏ "نواویس" می‌گفته‌اند.

تسنیم: فکر می‌کنید چه چیز سبب آسمانی شدن و حسینی شدن حربن ریاحی در کربلا شد؟

قاسمی: در بزنگاه‌های زندگی، حب اهل بیت(ع) بهترین راه نجات آدمی‌ است و حر این سعادت را داشت که از راه عشق به محمد و آل محمد(ع) نجات یابد.

 در زندگی احترام و محبت نسبت به اهل بیت(ع) را همواره حفظ و از خرافات دوری کنیم و در زندگی هیچ‌گاه از تصمیمات ساده عبور نکنیم، زیرا تاثیر بسیاری در زندگی می‌گذارد.

زیبا است بدانیم در میان آن همه مردمی که در کربلا حضور داشتند چرا فقط توبه و بازگشت شامل حال "حر" شد که نه تنها سعادت اخروی خود را تضمین کرد بلکه در این دنیا هم به سبب هم‌جواری با سالار شهیدان مرقد او نیز زیارتگاه عاشقان و دلداگان آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) و سایر شهدای کربلا است.

قطعا این امر بی‌سبب نیست که او به این مقام رسید و این شاید به‌خاطر رفتاری بود ک قبل از شهادتش انجام داد و در مشاجره با امام حسین(ع) به احترام مادرشان سکوت کرد و از جسارت به امام(ع) عاجز شد و خداوند به خاطر ادب او، مقام والای توبه‌ی روز عاشورا را به او عطا کرد.

درباره ی

همچنین ببینید

مطالبات روشنگری و آزادی‌های دیکته شده غربی‌ها ثمره عمل نکردن به مباحث دینی است

مهدیا وهابی، عضو جمعیت بانوان فلرهیخته استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *