خانه / مشهد|حجت‌الاسلام رفیعی: معنویت نوین سکولار است؛ لقمه حرام عامل کاهش معنویت است

مشهد|حجت‌الاسلام رفیعی: معنویت نوین سکولار است؛ لقمه حرام عامل کاهش معنویت است

به گزارش اخبار مذهبی مصلی به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شامگاه سه شنبه در مراسم سخنرانی در حرم منور رضوی در ویژه برنامه شب قدر در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت: قرآن در این شب نازل شده و فرشتگاه در این شب فرود می‌آیند و پرونده اعمال به خدمت امام می‌رسد. قرآن و فرشتگان و ولی خدا را امشب در کنار هم داریم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شب قدر شب امیرالمومنین(ع) و شب اولاد اوست و شب بسیار مهمی است و طبعا هیچ شبی در سال به پای آن نمی‌رسد. معنویت غذای روح است. معنویت همان است که در ابتدای قرآن کریم آمده است.

رفیعی افزود: معنویت ایمان به غیب است، خدا و ایمان و معاد غیب است. معنویت باور به حضور خدا در زندگی است. امروز غربی‌ها نیز ترویج معنویت می‌کنند و اسم آن را معنویت نوین گذاشته‌اند و دین نام آن را نمی‌گذارند. آنها معنویت را در عرفان نوظهور و یا در موسیقی جستجو می‌کنند. معنویت غرب، معنویت سکولار است و الزامی نیست که در آن حتما خدا باشد.

وی خاطرنشان کرد: معنویتی که ما عنوان می‌کنیم معنویت در چارچوب دین است و نماز و روزه و حج و جهاد و امر به معروف و حجاب دارد. معنویت یعنی توجه به معاد و تقید به دستورات شرع. معنویت نباید فصلی شود و صرفا به ماه رمضان و یا شب و روز عاشورا خلاصه شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: فراموشی معنویت و جایگزینی معنویت نوین با معنویت دینی از آفاتی است که با آن روبرو هستیم. عوامل کاهش معنویت در جامعه چیست؟ اعتقادات مثل پایه ساختمان و اساس عمل است. ضعف باور که ایجاد شود انسان در نماز و روزه سست می‌شود. منبرهای ما باید از آموزش اعتقادات پر شود و صدا و سیما نیز باید در این زمینه فعال شود.

رفیعی افزود: باور به امامت این نیست که حضرت علی(ع) 63 سال عمر کرد. باور به امام حسین(ع) نیز این نیست که امام چند سال عمر کرده است و یا اینکه امام رضا(ع) روزی 10 جزء قرآن می‌خوانده است. این امام شناسی نیست. اعتقاد به علم لدنی امام و جایگاه ویژه امام، امام شناسی است و اگر این مسئله درست شد با تبلیغ دو شبکه ماهواره‌ای این مسئله از میان نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه خداشناسی باید در دستور کار قرار بگیرد افزود: باید وظیفه خودمان را بدانیم و فرافکنی نکنیم. همانطور که نماز واجب است، خمس و زکات و حجاب هم واجب است و نمی‌شود یک قسمت را گرفت و قسمت دیگر را رها کرد. نکته دیگر آسیب شناسی است و باید بدانیم با چه چیزی به دین ما لطمه می‌خورد. نماز و زکات در قرآن در کنار یکدیگر آمده است اما امروز ما با ضعف باور روبرو هستیم و شبکه ماهواره‌ای وقت خود را روی باور جوانان قرار داده‌اند و باید ما نیز در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

رفیعی با اشاره به اینکه برنامه‌های صدا و سیما عمدتا اخلاقی است و برنامه اعتقادی کمرنگ است تصریح کرد: لقمه حرام روی معنویت اثرگذار است. معنویت نوین اصلا این مسئله برایش مهم نیست. معنویت نوین سکولار ربا را قبول ندارد. این معنویت را شبکه‌های ماهواره‌ای و غربی تبلیغ می‌کنند. خانه‌ای که روی لقمه حرام بنیان شود مثل خانه‌ای است که روی رمل و شن روان بنیان شود.

وی با اشاره به عامل دیگر کاهش معنویت افزود: عادت به گناه سبب می‌شود قبح گناه شکسته شود و این مورد به سهولت جلوی معنویت را می‌گیرد. تجمل و دنیاپرستی نیز عامل دیگر کاهش معنویت است و البته باید بدانیم که اسلام با دنیا مخالف نیست و می‌گوید سهمت از دنیا یادت نرود. قرآن مال و اولاد را زیبا می‌داند. بی توجهی خانواده‌ها نیز عامل دیگری است که سبب شده معنویت در جامعه کاهش پیدا کند. دین دانی با دینداری تفاوت دارد. دین دانی بعنی بلد بودن احکام و ما بسیاری دین دان هستیم و دیندار نیستیم.

رفیعی با اشاره به اینکه دینداری همان تقید است افزود: معنویت نباید فصلی شود. البته فصلی بودن نیز خوب است اما نباید فقط به شب اربعین و احیاء و تاسوعا و عاشورا منحصر شود.

درباره ی

همچنین ببینید

حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین ستودنی است

به گزارش اخبار مذهبی مصلی به نقل از ایرنا ، ‘منیر غنام’ یکشنبه شب در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *