خانه / سنجش میزان اخلاقی بودن بانکداری در ایران

سنجش میزان اخلاقی بودن بانکداری در ایران

چکیده

بانکداری اخلاقی نوع جدیدی از بانکداری است که به تازگی در بانکداری متعارف از آن صحبت می‌شود و درصدد جبران کاستی‎های بانکداری متعارف است. بانکداری اخلاقی؛ یعنی، بانکداریکهدرعملکردخود، ارزش‎هاو معیارهایاخلاقیواجتماعی رانیزدرکنارمعیارهای اقتصادیدرنظر می‎گیرد. از طرفی برخی از اقتصاددانان بانکداری اسلامی را نظام بانکی ارائه‎دهنده خدمات مالی و بانکی اخلاقی توصیف می‌کنند. اهتمام اصلی بانک‎های اسلامی این است که روش‌های مالی آنها براساس قوانین شریعت باشد و باتوجه به تأکید شریعت بر ارزش‌های اخلاقی، می‌توان گفت هر خدمتی که در بانکداری اسلامی ارائه می‌‌شود باید مبتنی‌بر اخلاق باشد.
در این پژوهش میزان اخلاقی عمل کردن بانکداری در ایران مورد بررسی قرار گرفته ‎است. اطلاعات و داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحقیق میدانی و با تهیه پرسشنامه و تحلیل نتایج از طریق نرم‎افزار SPSS، از کارکنان و مشتریان بانک‎های شهر شیراز جمع‌آوری شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان‎ می‌دهد که بانکداری در ایران در عمل نتوانسته معیارهای اخلاقی مانند جلوگیری از صوری شدن عقود، رفع نیازهای ضروری نیازمندان، مسئولیت اجتماعی و زیست ‎محیطی و… رابرآورده کند.

کلیدواژه ها: بانکداری اخلاقی؛ بانکداری در ایران؛ اقتصاد اخلاقی

نویسندگان:

روح اله شهنازی: استادیار بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز

مجتبی پناهی: دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز

نشریه تحقیقات مالی اسلامی – دوره 6، شماره 12، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

درباره ی

همچنین ببینید

حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین ستودنی است

به گزارش اخبار مذهبی مصلی به نقل از ایرنا ، ‘منیر غنام’ یکشنبه شب در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *