خانه / قرآن / بررسی معاد جسمانی قرآنی ـ حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان

بررسی معاد جسمانی قرآنی ـ حدیثی از دیدگاه مکتب خراسان

چکیده

 مکتب معارفی خراسان مدعی انحصار معارف دینی در معارف وحیانی بوده و مبانی فلسفی و عرفانی را در تبیین معارف دینی جایز نمی‏‏ شمارد و قایل به تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی‌ است. لذا معاد جسمانی ارائه شده از سوی این مکتب – که متخذ از آیات و روایات است – بازگشت انسان‏ها‏‏ با همین جسم عنصری مادی، در قیامت است‏‏ و هر گونه تأویلی را در آن جایز ندانسته و به نقد دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی در باره معاد می‏‏ پردازند. شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جواد آقا تهرانی و میرزا حسنعلی مروارید از جمله معتقدان این مکتب‌اند. در این پژوهش، تلاش شده است با بررسی آثار مکتوب این سه اندیشمند، به تبیین مبانی، ادله، لوازم و شبهات معاد جسمانی از منظر ایشان پرداخته شود.

کلیدواژه ها: معاد جسمانی؛ مکتب خراسان؛ جسم عنصری؛ معارف وحیانی

نویسنده:

سید روح الله میر شفیعی: دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث

مجله حدیث و اندیشه – دوره 10، شماره 20، پاییز و زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

درباره ی

همچنین ببینید

ایجاد دبیرخانه دائمی آموزش قرآنی در آموزش و پرورش

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *