خانه / دینی / بازنمایی دین در فیلم‌نامه‌های اولین جشنواره فیلم دینی رویش

بازنمایی دین در فیلم‌نامه‌های اولین جشنواره فیلم دینی رویش

چکیده

مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلم‌نامه‌های سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف برون‌دینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعه‌ای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلم‌‌نامه‌های ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلم‌نامه به شیوه نمونه‌گیری تصادفی نظام‏مند انتخاب شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند بعد درون‌ فردی دین کم‌ترین تجلّی را در فیلم‌نامه‌های ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسم‌یافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته  است. درنتیجه، به نظر می‌رسد آنچه با عنوان فیلم‌نامه‌های دینی ارسال شده است به‏طور عمده شامل عناصر  از پیش ساخته‌شده دینی ـ همچون هنجارها و ابنیه دینی ـ بوده است تا تجربه دینی یا ارزش‌های اخلاقی.

کلیدواژه ها: بازنمایی؛ دین؛ سینما؛ تحلیل محتوا؛ فیلم‌نامه؛ جشنواره سینمایی رویش

نویسندگان:

حامد بخشی: عضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی

 فاطمه‌السادات ایازی: کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات – دوره 16، شماره 30، پیاپی 62، تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

درباره ی

همچنین ببینید

التقاط‌یون و منافقین دم از اسلام اصیل می‌زنند و این درد است

به گزارش اخبار مذهبی مصلی به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری میزان، شهید قامت بیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *