خانه / قرآن / استفاده از داستان‌های قرآنی و ملی برای رونق بخشیدن سینمای کودک و نوجوان

استفاده از داستان‌های قرآنی و ملی برای رونق بخشیدن سینمای کودک و نوجوان

محمد جهانپا، كارگردان تئاتر مشهد، در گفت‎وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خراسان رضوی، در خصوص تاريخچه سينمای كودكو نوجوان، اظهار كرد: با تأسيس كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان در دی‌ماه سال 1344، سينمای كودك و نوجوان آغاز به كار كرد.

وي با اشاره به اينكه در سال 1349 مركز سينمایی كانون راه‎اندازی شد، بيان كرد: ايجاد كتابخانه و تهيه فيلم برای كودكان از جمله برنامه‌های اين سازمان فرهنگی و هنری بود.

جهانپا ادامه داد: فيلم «نان و كلوچه» مرحوم عباس كيارستمی، كارگردان برجسته كشور، اولين اثری بود كه برای كودكان و نوجوانان در كانون پرورش فكری به نمايش گذاشته شد.

اين كارگردان تئاتر با بيان اينكه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان تنها نهادی بود كه دهه 50، فيلم و تئاتر برای كودكان توليد می‌كرد، عنوان كرد: از دهه 50 به بعد كلاس آموزش فيلمسازي و مركز توليد تئاتر عروسكی برای پرورش استعداد و ذوق فرهنگی كودكان، در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كار خود را آغاز كردند. 

وی اظهار كرد: در كنار كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، جشنواره بين‌المللی فيلم كودك و نوجوان در بهمن سال 1361 آغاز به كار كرد و چندين دوره در كنار جشنوار فيلم فجر برگزار شد، اما از سال 1369 به بعد اين جشنواره، به صورت مستقل تحت عنوان جشنواره فيلم كوتاه كودك و نوجوان ايران به كار خود ادامه داد.

جهانپا در ادامه گفته‌های خود، به اهميت سينمای كودك و نوجوان اشاره كرد و افزود: به دليل برخوردار بودن كودكان از حافظه تصويری، بسياری از مباحث با ديدن فيلم در ذهنشان شكل می‌گيرد؛ به همين خاطر اين حوزه سينمایی طی سال‌های 1360 و 1350 از اهميت ويژه‌ای برخوردار بود.

اين كارگردان تئاتر، فيلم سينمایی «شهر موش‌ها» را اولين فيلم توليد شده برای گروه سنی كودك در كشور دانست و اظهار كرد: اين فيلم در سال 1364 بر روی پرده سينماها رفت و توانست موفقيت چشمگيری كسب كند.

«سينه سرخ» بهترين فيلم دينی سينمای كودك در دهه 70 و 60

وي در ادامه گفته‌های خود بيان كرد: فيلم‌های «شهر موش‌ها»، «خواهران قريب»، «دزد عروسك‌ها»، «مدرسه پيرمردها»، «كلاه قرمزی»، «سفر جادویی»، «گلنار»، «دره شاپرك‌ها» و فيلم‌های دینی همانند «سينه سرخ، پرويز شيخ طادی» و «مسير عشق(مسافر كربلا)» جزو فيلم‌های خوب سينمای كودك و نوجوان طی دهه 60 و 70 هستند. 

توجه به فيلم‌های خارجی توسط كودكان و نوجوانان بعد از دهه 80

جهانپا عنوان كرد: حافظه تاريخی و كودكی ما اين فيم‌ها را به ياد دارد، اما اگر از بچه‌های نسل امروز بخواهيد كه اسم فيلمی در زمينه كودك و نوجوان را ببرند قطعا «هری‌پاتر» است، اين امر ضعف‌ سينمای كودك و نوجوان ما بعد از دهه 80  محسوب می‌شود.

اين نويسنده تئاتر افزود: در دهه 60 كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان فعاليت خود را زير نظر آموزش و پرورش ادامه داد، در اين دهه بسياری از پدران خانواده‌ در جبهه بودند و كسانی كه در زمينه فيلمسازی فعاليت می‌كردند تمام تمركز خود را بر روی اين موضوع قرار دادند.

وی با اشاره به مشكلات حوزه سينما در دهه 60، عنوان كرد: در آن دوره، به دليل كم بودن سينماهای كشور و توان مالی پايين، فيلم‎ها از تلويزيون پخش می‌شد.

جهانپا، دهه 70 را دوران سازندگی دانست و ادامه داد: در اين دهه جنگ به اتمام رسيد و به تعداد سينما و مخاطبان اضافه شد، اين موضوع خوراك فكری تازه‌ای برای كودكان و نوجوان می‌طلبيد كه فيلم‌های خوبی در اين زمينه توليد شد.

رشد چشم‌گير شبكه كودك و ماهواره در دهه 80

اين نويسنده تئاتر گفته‎های خود را اين چنين ادامه داد و بيان كرد: مشكل اساسی سينمای ايران در دهه 80، رشد چشم‌گير شبكه كودك در سراسر جهان و دسترسی خانواده‌ها به ماهواره بود، اين مسائل باعث شد تا توقعات والدين و فرزندان از سينمای ايران بالا برود و گيشه ايران دچار مشكلات متعددی شود.

وی افزود: بعد از اين اتفاقات، كاگردانان مطرح كشور از سينمای كودك كوچ كردند و به سمت سينمای بزرگسال رفتند.

جهانپا با بيان اينكه در سينمای كودك و نوجوان كمتر به موضوعات ارزشی، مذهبی و تربيتی پرداخته‌ايم، تصريح كرد: بعد از دهه 80،  اثری تأثيرگزار در سينمای كودك و نوجوان ديده نمی‌شود و كارگردانان مطرح ما در اين حوزه همانند مجيد مجيدی به سمت توليد فيلم برای بزرگسالان می‌رود و فيلم «محمد رسول الله» را می‌سازد.

اين بازيگر تئاتر ادامه داد: داستان‌های ادبی، اخلاقی و پندآموز بسياری همانند داستان‌های مولانا، شاهنامه فردوسی و قصص‌های قرآنی در ادبيات كشورمان وجود دارد كه نويسندگان و فيلمنامه‌نويسان می‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

بی‌توجهی به داستان‌های قرآنی در سينمای كودك و نوجوان

وی با تأكيد بر اينكه تلويزيون بيشترين اهميت را به حوزه كودك و نوجوان می‌دهد اما مشكلاتی هم دارد، عنوان كرد: از داستان‌های قرآنی بايد در توليد فيلم برای كودكان و نوجوانان استفاده كرد، متأسفانه تلويزيون هم برخی مواقع از اين حوزه دور می‌شود و به اين موضوع كم‌توجهی شده است. 

 سينمای كودك و نوجوان نيازمند حمايت و يارانه دولت است 

جهانپا با بيان اينكه سينمای كودك و نوجوان اثرگذار است، اظهار كرد: نبايد در اين حوزه فقط به سود مالی فكر كرد بلكه سينمای كودك و نوجوان نيازمند حمايت، كمك و يارانه دولت است تا دوباره پرقدرت ظاهر شود.

 اين بازيگر تئاتر با اشاره به اينكه سينمای كودك و نوجوان در جامعه امروز گستردگی ندارد، ادامه داد: اين حوزه معطوف به قشر خاصی است كه با كانون پرورش فكری در ارتباط هستند، بايد سينمای خوبی در اختيار فيلم‌های كودك و نوجوان قرار بگيرد، تبليغات در اين حوزه به بهترين نحو انجام شود و كارگردانان، بازيگران مطرح كشور در اين حوزه فعاليت كنند تا اتفاق خوبی در سينمای كودك و نوجوان رقم بخورد.

درباره ی

همچنین ببینید

روش پیامبر و ائمه(ع) در وضع عناصر متغیر

  اهداف احکام ثابت بر اساس نصوص دینی منظور از این امر آن است که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *